Profil psychoedukacyjny (PEP-R)
Profil psychoedukacyjny (PEP-R) opracowany przez zespół E. Schoplera znany jest jako test oceniający poziom rozwoju dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. PEP-R często ze względu na swe walory diagnostyczne jest wykorzystywany do oceny rozwoju dzieci z innymi niż autyzm zaburzeniami w rozwoju (zespoły genetyczne, zaburzenia neurorozwojowe...). Przeznaczony jest dla dzieci od 6 miesiąca do 7 roku życia, jednak można go stosować dla dzieci starszych (do 12 roku życia) w przypadku, gdy pewne funkcje pozostają u nich na niższym poziomie niż 7 lat.
Test składa się ze skali rozwoju oraz skali zachowań.
- Skala rozwoju określa poziom funkcjonowania dziecka w stosunku do jego rówieśników w siedmiu dziedzinach: naśladownictwie, percepcji, motoryce małej, motoryce dużej, koordynacji wzrokowo - ruchowej, czynnościach poznawczych i komunikacji.
- Skala zachowań jest pomocna w ocenie patologicznego zachowania dziecka w zakresie mowy, nawiązywania kontaktów i reakcji emocjonalnych, zabawy i zainteresowania przedmiotami oraz reakcji na bodźce.
Co pokazuje nam PEP -R:
- Obydwie skale dostarczają szczegółowych informacji na temat poziomu, na jakim aktualnie znajduje się dziecko.
- Pokazują także te obszary, które stanowią sferę najbliższego rozwoju dziecka (sfera potencjalnych możliwości do nabywania nowych umiejętności). Jest to szczególnie cenne przy opracowywaniu zindywidualizowanego programu terapii.
Koszt przeprowadzenia testu: 150zł